De 10 weken zijn voorbij!

20 juni 2016 - Bogotá, Colombia

Holá!

De 10 weken zijn voorbij, IBR is bijna helemaal compleet, dus we moeten (helaas) naar huis om het onderzoek en dus IBR af te ronden.

Na de Galapagos zijn Tamar en ik dus doorgereisd naar Quito en Baños in Ecuador. Na Quito verkend te hebben, was Baños aan de beurt. In Baños hebben we meerdere malen liggen weken in hot springs, en onszelf verwend met een massage van een uur. Daarnaast zijn we naar Casa del Árbol (07-06) geweest. Dit is een schommel aan een boomhut die op bijna 2700m hoogte hangt. Bij laaghangende bewolking schommel je boven de wolken, en bij helder weer schommel je boven een best wel hoge afgrond. Maar het was echt heel vet, niet eng, en het zorgt voor heel mooie foto's! De dag erna hebben we de Tour de Cascadas gedaan. Dit is een fietstocht van maximaal 60km langs veel watervallen in Baños en omgeving. We waren van te voren al gewaarschuwd dat je vies en nat zou worden, maar we hadden niet verwacht dat we ook daadwerkelijk onder watervallen door zouden fietsen. Echt een heel mooie route met geweldige uitzichten over de rivier die tussen de bergen doorloopt en de watervallen. Wij hebben in totaal 20km gefietst, waarbij je dan eindigt bij de Pailon de Diablo, de Ketel van de Duivel. Na een hike van ongeveer een halfuurtje kom je aan bij een waterval van ongeveer 80m hoog en met zo'n immense kracht dat je zeik en zeiknat wordt als je ernaast staat. Dit was zeker een van de meest indrukwekkende watervallen die ik ooit gezien heb.

Na Baños zijn we weer teruggereisd naar Quito om vanaf daar te vliegen op Bogotá. Bogotá voelde gelijk als thuiskomen. We bleven hier alleen maar 1 nachtje, de volgende dag (11-06) vlogen we alweer op Cartagena. In hetzelfde hostel zaten puur toevallig nog 4 jongens van IBR. Super gezellig! Die zaterdag speelde Colombia ook haar laatste wedstrijd in de poulefase van de Copa America, welke we hebben gekeken op een plein met allemaal Colombianen. Heel fanatieke supporters zijn het. Helaas hebben ze de wedstrijd wel verloren, maar ze waren sowieso al door. De dag erna hebben we het strand van Boca Grande verkend, en 's avonds hebben we samen met nog een ander reisgroepje gegeten. Die maandag (13-06) zijn Tamar en ik naar Playa Blanca gegaan en hebben we daar de nacht doorgebracht in een hangmatje op het strand. Ik had verwacht dat het niet heel chill zou slapen, maar het sliep boven verwachting goed. Heerlijk die zeegeluiden op de achtergrond, windje erbij, klein stormpje erbij, maar echt een heel leuke ervaring. De volgende dag zijn we weer terug naar Cartagena gegaan om het stadje zelf nog even door te lopen.

Woensdags (15-06) zijn we met de hele groep weer bij elkaar gekomen in Santa Marta. Het voelde alsof we elkaar gisteren allemaal nog gezien hadden, maar heel leuk om alle reisverhalen aan te horen en iedereen weer te zien. Donderdags zijn we met de hele groep naar Bahía Cocha gegaan, een mooi strand aan het begin van Tayrona Parque. Vrijdags zijn we met een deel van de groep Tayrona Parque ingegaan. Je moet eerst een heel stuk hiken (minimaal een uur) door de jungle voordat je bij het eerste strand aankomt. Het eerste stuk van de hike hebben Tamar, Ilse en ik te paard gedaan. Echt hilarisch! Het tweede deel zijn we weer bij de jongens aangesloten en zijn we verder gelopen. Helemaal doorweekt van zweet kwamen we dan eindelijk aan bij een van de mooiste stranden die ik ooit gezien heb: Cabo San Juan. Na hier een paar uurtjes gechilled te hebben, was het tijd voor de lange hike terug. Na ongeveer 1 uur en 50 minuten waren we weer terug bij de ingang: zeiknat van zweet, vies van al het zand en zeewater, en kapot door de hitte. Maar het was het allemaal waard!

Alle avonden in Santa Marta waren natuurlijk party avond, maar de vrijdagavond spant wel echt de kroon. Colombia speelde de kwartfinale van de Copa America tegen Peru, en die hebben ze gewonnen. Daarna was het 1 groot feest. Wij stonden daar als een groep van 22 gringo's helemaal los te gaan, wat die Colombianen natuurlijk helemaal geweldig vonden.

Gisteren (19-06) vlogen we alweer terug naar Bogotá. Hier heeft iedereen massaal nog souvenirs ingeslagen. Vandaag vliegen we terug naar het mooie Nederland na echt een geweldige reis. Colombia is een van mijn favoriete landen nu. Na 5 weken onderzoek doen/werken in een land, leer je een land heel goed kennen. Ik kom over een paar jaar ook zeker nog een keer terug. Als ik de 5 weken reizen zou moeten samenvatten in een top 3, dan zou dat zijn: (1) Galapagos eilanden; (2) Tayrona Parque; (3) Buggy/sandboarding tour.

Next stop: Schiphol, Amsterdam.

Hasta mañana en Holanda!
Van reisblog naar fotoboek