Onderzoek voorbij!

15 mei 2016 - San Andrés, Colombia

Hoihooii,

Na het hete Cartagena overleefd te hebben met de boys, zijn Maarten en ik zaterdag (30-04) naar Medellín gevlogen om daar weer bij de rest van de groep aan te sluiten. Heel eerlijk, die paar graden koeler waren wel een verademing na het hete weer in Cartagena. En natuurlijk ook leuk om de rest weer te zien, haha. Medellín is weer zo anders dan Bogotá en Cartagena. Veel groener, lekker temperatuurtje (wordt ook wel de 'Eternal Spring' genoemd), gezellig en vriendelijk sfeertje.

Zondags was gelijk al een tripje gepland, namelijk naar Guatapé. Eerste stop was in een klein dorpje waar wij als een bus Aziaten losgelaten werden haha. Iedereen in het dorp zat ons aan te staren: lange mensen, veel blonde mensen, en ook allemaal nog dat blanke Nederlandse kleurtje, dat zorgt natuurlijk voor veel bekijks. Nadat alle Aziaten weer in de bus zaten, zijn we verder gereden naar de volgende stop: El Peñol de Guatapé. Deze rots kan je beklimmen (750 traptreden), en op het topje heb je echt een geweldig mooi uitzicht over allemaal kleine meertjes. Nadat iedereen weer beneden was zijn we door gereden naar het dorpje Guatapé zelf. Erg schattig en kleurrijk dorpje.

Maandag moesten we natuurlijk weer hard aan de bak: de laatste 2 weken voor het onderzoek waren gestart. Die eerste week hebben we o.a. onze buddies van de Universidad de Antioquia ontmoet, veel afspraken gehad en gezorgd voor een goede opzet van het rapport. De laatste week draaide vooral om het schrijven van het rapport. Lekker hele dagen tikken.

Nog wel een leuk feitje over de Universidad de Antioquia: om ook de mensen uit de armere klassen (strata's) een kans te geven hogerop te komen in het leven, laten ze de studenten uit strata 1, 2 en 3 collegegeld van 1000 pesos per semester betalen. Dit is omgerekend ongeveer €0,70 per jaar. En oja, de universiteit heeft een stukje op het terrein dat ze 'het vliegveld' noemen. Dit is neutraal terrein waar het is toegestaan om wiet te roken.

In het laatste weekend met z'n allen zijn we gaan paragliden (07-05)! Ik vond het eerst best wel spannend. Maar toen ik eenmaal in de lucht hing was het zo ontzettend vet! Eigenlijk ook best wel rustgevend met zo'n mooi uitzicht. De rest van het weekend draaide vooral om Medellín zelf bekijken. Even een shopping mall bezoeken (belachelijk groot die dingen), naar Arví park waar je je helemaal uit de stad waant en waar Tamar en ik vast zaten in een dikke regen- en onweersbui, Plaza Botero, en natuurlijk stappen.

In de laatste week hebben we ook nog afscheid genomen van beide docenten die mee waren om ons te begeleiden. Erg leuk om te horen dat zij het net zo leuk gevonden hebben in Colombia als wij.

Ook niet geheel onbelangrijk is het feit dat ons onderzoek zo goed als af is. We hebben de laatste oaar dagen flink aan het verslag gezeten, met als resultaat dat we het volledige concept verslag hebben kunnen inleveren bij zowel de docenten als bij onze opdrachtgever! :D Inmiddels is de hele groep verdeeld over Latijns-Amerika. Nadat we vrijdagavond (13-05) voor voorlopig de laatste keer met de hele groep hebben gegeten was het tijd voor afscheid. Het reizen is begonnen. Alle reisgroepjes zijn hun eigen kant opgegaan. Tamar en ik zitten lekker op San Andres, een Colombiaans eilandje voor de kust van Nicaragua (zoek dit op op Google!). Andere reisgroepjes zitten in Panama, Guatemala en Peru.
Ik ga jullie op de hoogte houden van deze mooie reis. Klein overzichtje van wat onze plannen zijn voor de komende 4,5 week: San Andres en Providencia - Lima - Huaraz - Guayaquil - Galapagos eilanden - Quito - terug naar Colombia (ligt nog open) - Cartagena. Na Cartagena komen we nog 5 dagen met de hele groep bij elkaar in Santa Marta om daar IBR met z'n allen af te sluiten.

Hasta luego!

Ps. Ik heb geen laptop meer bij mij, dus helaas minder foto's bij de blogs.