Galapagos Islands

8 juni 2016 - Baños de Agua Santa, Ecuador

Hola!

Afgelopen week zaten wij heerlijk op de Galapagos eilanden. We kwamen op zaterdagmiddag (28-05) aan op San Cristobal. Hier bevindt zich de hoofdstad Puerto Baquerizo Moreno. Het eerste wat je dan natuurlijk doet, is het plaatsje zelf bekijken. Vrij gauw kwamen we al een immense lading krabben tegen die op de rotsen langs het water zaten en een paar pelikanen. Iets verderop lag er een zeeleeuw op de boulevard. Helemaal onder de indruk dat deze beesten daar gewoon chillen, 10m verder lagen er echt tientallen op het strand. Je kan er gewoon naast gaan zitten en ze doen je niks. Het enige is dat ze best wel een beetje stinken en echt een heel lelijk geluid maken, maar verder zijn het echt geweldige beesten.
Het was ook Tamar's verjaardag, en daar moet natuurlijk op gedronken worden. Samen met JW en Didier, ook van IBR, zijn we uiteten geweest en daarna wezen stappen.

Zondags hebben we een highlands tour over het eiland gedaan. Hierbij ga je naar een tortoise reserve, waar mega schildpadden in een beschermde omgeving kunnen leven. Wist je dat je pas na 25 jaar kan zien of het een mannetje of vrouwtje is? Daarnaast ga je naar Laguna El Junco, een vers water bron. De enige van alle eilanden. Als laatste stop je bij Puerto Chino, een parelwit strand met helderblauw water. Hier hebben we een paar uurtjes goed lopen wegbranden in de hete zon. Met factor 110 hebben we onszelf maar ingesmeerd, we zitten ten slotte precies op de evenaar daar.

Voor de maandag hebben we toch maar zo'n dure boottour geboekt. De 360 tour gaat met een boot om het hele eiland met verschillende stops voor snorkelen, zwemmen en fotomomenten. Als allereerste stop stopten we bij een klein parelwit strandje, waarna we een klein stukje moesten lopen naar een lagune. Bij vloed komen er in deze lagune allerlei vissen, zodra het eb wordt zitten ze hier "vast". Hier gingen we dus ook snorkelen. Tijdens het snorkelen zagen we allerlei kleurrijke visjes, maar ook haaien! Er zwommen er zo'n 10 a 20 onder ons. Vanaf het strand waar we afgezet waren, kon je nog naar een ander strandje vlakbij zwemmen. Bij beide stranden zakte je tot halverwege je schenen weg in het zand, zo ontzettend zacht. Nadat we beide stranden gezien hadden, zijn we doorgevaren naar Bahía Rosa Blanca. Op dit strand voelde het echt alsof je op een onbewoond eiland stond. Allemaal ongerepte natuur om je heen, helderblauw water, parelwit strand, alleen het groepje van de boot, het was echt een paradijs. Bij de volgende paar stops zijn we niet de boot afgegaan, maar kon je in het water en op de rotsen allerlei dieren zien: spelende zeeleeuwen, blue- en red-footed boobies, haaien, krabben, etc. De laatste stop was bij Kicker Rock. Deze rotsformatie ligt nog een aardig stuk vanaf de kust, en heeft een kloof tussen de rotsen. Je raadt het al, hier gingen wij snorkelen. Heel eerlijk, ik vond het wel een beetje eng. Je zwemt in open zee, je ziet geen bodem, er zwemmen meerdere soorten haaien, mantaray's, zeeleeuwen, en allerlei soorten vissen, en jij zwemt daar als mens tussen. In die kloof golfde het water ook erg, waardoor je telkens 1 a 2 meter omhoog en omlaag ging. Achteraf was het wel echt heel erg gaaf!

Dinsdags (31-05) namen we de middagboot naar Santa Cruz, het meest toeristische eiland van de Galapagos eilanden. De volgende dag hebben we als eerste Tortuga Bay bezocht. Voordat je op het strand komt, moet je eerst een 2,5 km trail lopen. Maar het is het meer dan waard. Een enorm uitgestrekt parelwit strand (ja alweer), hoge golven die perfect zijn voor het surfen, en helderblauw water. Voor de niet-surfers (wij dus), is er verderop een soort baai waar rustig water is en waar je lekker tussen alle visjes en haaitjes kan zwemmen. Tussen beide stranden liggen tientallen marine iguana's. Deze zijn uniek voor de Galapgos, aangezien het de enige iguana's zijn die kunnen zwemmen.
's Avonds zijn we met JW en Didier bij de lokale food market gaan eten. Allerlei restaurantjes naast elkaar met 3 lange rijen aan tafels op straat. Erg gezellig sfeertje.

Donderdags hebben we El Garrapatero beach uitgeprobeerd. Ook weer zo'n paradijselijk strand, alleen met iets meer rotsen. 's Avonds wilden we ons laatste avondje op de Galapagos vieren, maar werden we allebei helaas ziek en hebben we de avond in bed gespendeerd. Ook erg leuk haha.

Vrijdags (03-06) was het tijd om door te vliegen naar Quito. Helaas hadden we een uur vertraging en kwamen we vrij laat aan in Quito, maar het uitzicht dat je over de stad hebt vanaf het vliegveld is echt adembenemend. Zaterdags hebben we de bus richting Otavalo genomen. Hier heb je de grootste indigenous handicrafts market van Latijns-Amerika. 's Avonds hebben we met een groep de wedstrijd Brazilië - Ecuador gekeken, want de Copa America is begonnen en is een big thing hier. Helaas, was het een saaie wedstrijd en bleef het 0-0.
Zondags zijn we Quito zelf gaan verkennen. Quito's old town staat op de UNESCO werelderfgoedlijst, en ik snap ook wel waarom. Echt een heel mooi en gezellig stadscentrum. Overal straatartiesten, mensen die aan het dansen zijn op de muziek, mooie kerken en pleinen, en het allermooiste is denk ik nog wel de lucht boven Quito. Doordat je bij de evenaar zit heb je een superblauwe lucht. Met wat witte wolken erbij geeft dat een heel mooi effect.

Inmiddels zitten we in Baños. Eens zien wat hier allemaal te beleven valt.

Adiós!
Van reisblog naar fotoboek