Colombia, wat een geweldig land!

28 april 2016 - Cartagena, Colombia

Hola amigos! Cómo están?

Na vele verzoekjes toch maar besloten om een blog bij te houden deze reis.

Inmiddels ben ik alweer bijna 3 weken in Colombia. Colombia's reputatie is slechter dan dat het werkelijk is. Het is echt een geweldig land, met heel veel lieve mensen! Ik heb me ook nog geen moment onveilig gevoeld.

De eerste 2 weken zat ik in Bogotá, de hoofdstad. Ons hotel lag in een bruisende wijk waar veel te doen was: veel barretjes en restaurants in de buurt, maar ook een paar mega grote winkelcentra. Ook voor het onderzoek zaten we ideaal. Veel bedrijven zaten op loopafstand. De eerste 2 weken verliepen dan ook soepeltjes met veel afspraken waar we veel informatie uit hebben kunnen halen.
Om even een beeld te schetsen van een gemiddelde onderzoeks(werk)dag: voor 9u ontbijten - 9u beginnen met de werkdag - onderzoeken/afspraken/rapport - 17u einde werkdag - chillen - uiteten - slapen (uiterlijk 00.30u in het hotel terug). De eerste week hadden we ook wat groepsafspraken: Gelijk op maandag zijn we bij de Nederlandse ambassade langs geweest, waar we door de ambassadeur zelf werden ontvangen. Op dinsdag had elk koppel een afspraak bij het Holland House. Dit is opgezet om Nederlandse bedrijven te helpen met hun zaken in Colombia. De rest van de week was het elk koppel voor zich.

Maar naast het onderzoek hebben we natuurlijk ook leuke dingen gedaan om de stad zelf te zien. De eerste zondag (10-04) ben ik gelijk met een paar meiden de Monseratte op geweest. Vanaf hier heb je echt een prachtig uitzicht over de stad en kan je goed zien wat voor een mega stad Bogotá is. Hierna zijn we naar La Candelaria geweest (het oude stadscentrum) en het goudmuseum. Het weekend erna was het natuurlijk tijd voor feest. Op vrijdagavond (15-04) hadden we girlsnight. Laten we het erbij houden dat we een hilarische avond hebben gehad. Zaterdag moesten we vroeg op, want we gingen een dagje naar Tobia. Hier hadden we een vinca (= boerderij) gehuurd met een zwembad waar we de hele dag lekker konden chillen. Daarnaast gingen we ook raften in de ernaast liggende rivier. Dat was echt supervet! Zondags zijn we met bijna de hele groep naar een voetbalwedstrijd geweest: Santa Fe (club uit Bogotá) tegen Pasto. Het fanatieke supportersvak staat, volgens een van de buddies, elke wedstrijd weer strak van de cocaïne waardoor ze de hele wedstrijd aan het zingen en springen zijn. Eerlijk, het geeft wel een gezellig sfeertje in het stadion. Gelukkig heeft Santa Fe ook nog gewonnen met 2-1.
Af en toe hebben we doordeweeks ook leuke dingen. Alle koppels hebben hun eigen buddies van de Universidad de los Andes om hen te helpen bij het onderzoek. Dinsdag (19-04) zijn wij bij hen langs geweest op de universiteit en hebben we een rondleiding gehad. Wat een mega complex. Alles zit er: sport faciliteiten, restaurantjes, barretjes, een bieb per faculteit, noem het maar op. Heel leuk om dat te zien.
Het laatste weekend in Bogotá was 1 groot partyweekend, met een goeie kater naderhand. Op vrijdagavond (22-04) gingen we met een chiva (=partybus) door de stad waarna we bij club Armando afgezet werden. Je raadt het al, de drank vloeide rijkelijk haha. De volgende ochtend was het redelijk vroeg op om met z'n allen in de bus te stappen naar Zipaquirá. Na een abnormaal lange bustocht (lees: bus gecrasht, bus kapot, bus wissel) kwamen we eindelijk aan om hier de zoutkathedraal te bekijken. De hele zaterdag was georganiseerd door de student council van de universiteit waar onze buddies studeren. 's Avonds hadden we eerst een pre-party in echt een mega en luxe penthouse met een prachtig uitzicht over de stad. Daarna gingen we met de bus naar Andres Carne de Res Chia, de uitgaanspot net buiten Bogotá. Salsa dansen overheerst hier, en menigeen van ons heeft dit dan ook goed geoefend met behulp van de locals. Zondagochtend moest ik helaas vroeg op om al mijn spullen in te pakken en om half 12 vertrekken richting het vliegveld samen met nog een ander koppel. Op naar het warme weer: Cartagena.

Deze blog schrijf ik nu vanuit Cartagena, waar het echt mega warm is. De gevoelstemperatuur is hier rond de 38 graden, wat dus betekent: lekker zweten! Maar.. alles beter dan de kou en regen in Nederland haha. Toen we zondag aankwamen werden we eerste rondgeleid door het koppel wat al een week in Cartagena zat. En natuurlijk hoort hier dan ook een lekkere cocktail bij. Maandag moesten we weer aan de bak, maar dat gaat toch wel net even iets langzamer dan in Bogotá. Die warmte is echt een aanslag op je concentratie, dus dit was even wennen. De Colombianen hier doen ook alles op een rustig tempo, dus ja dan moeten wij ons ook maar aanpassen. No problemo! Af en toe aan het eind van de middag even naar het strand om af te koelen helpt ook zeker. Oja, ook nog een dingetje: ik ben one of the guys hier in Cartagena. We zitten hier met 3 koppels: 2 jongens koppels en Maarten en ik. Tot nu toe valt me dit nog best mee. Gelukkig is het maar voor een weekje haha.

Zaterdag vliegen wij alweer richting Medellin om daar aan te sluiten bij de rest van de groep (die nog in Bogotá zit) en de laatste 2 weken van het onderzoek te starten.

Adios!