Zoveel te doen, zo weinig tijd

28 mei 2016 - Guayaquil, Ecuador

Hola!

Er zijn al 2 weken aan reizen voorbij, en wij hebben al zo ontzettend veel gedaan dat ik bijna niet kan geloven dat we nog maar 2 weken aan het reizen zijn. So be prepared voor een lang verhaal dit keer (ik ga m'n best doen om het zo kort mogelijk te houden).

Ons reisje begon op San Andres. Hier hadden we maar 1 hele dag (15-05) en die hebben we goed gebruikt: fietsen huren en het hele eiland rond fietsen. Dit klinkt leuker dan het was. Het was echt bloed heet (lees: gevoelstemperatuur 39 graden), in combinatie met veel te kleine fietsen hebben wij ons kapot gezweet. Maar het was zeker de moeite waard om het hele eiland gezien te hebben. Rond 3u waren we terug in het oude centrum en hebben we de rest van de middag op het strand gelegen.
De volgende ochtend ging om half8 onze boot naar Providencia. Tamar en ik hebben allebei nog nooit zo'n heftige boottocht meegemaakt. Van te voren kregen we een pilletje voor zeeziekte. Eerst dacht ik dat het onzin was om die pil te nemen, maar het is maar goed dat we die genomen hebben. De boottocht was net een achtbaanrit en je maag had het zwaar te verduren. Gelukkig hebben we het allebei zonder overgeven overleefd. Eenmaal aangekomen op Providencia waren we echt in een paradijs beland. Alles heel groen, puur natuur, mooie stranden en een relaxte sfeer. De eerste dag hebben we wat strandjes uitgeprobeerd. De 2e dag een boottour rondom het eiland gedaan, waarbij we een stop maakten bij Crab Cay. Dit was echt het ultieme paradijs. De foto's spreken voor zich hoe mooi het hier was. Die avond werden we door een local meegenomen naar de enige bar op het eiland. Hier wordt alleen maar reggae gedraaid en de meesten roken er wiet. De mannen waren erg blij dat er 2 vrouwelijke toeristen kwamen, en wilden ons maar al te graag leren hoe je op reggae danst. En geloof het of niet, dit is redelijk intiem. Iets wat wij Nederlanders absoluut niet gewend zijn. De laatste dag op Providencia was ik helaas een beetje ziek en hebben we in de ochtend nog even op het strand gelegen. 's Middags om 13.30u ging onze boot terug. Godzijdank was dit niet zo'n heftige boottocht. Rond 17u kwamen aan op San Andres. Hier hebben we nog wat rond gelopen en gegeten voordat we de late vlucht terug naar Bogotá hadden. We hebben de nacht doorgebracht op het vliegveld vanaf waar we om 5.30u op Lima vlogen.

Lima, een stad waar we verschillende verhalen over gehoord hadden. Wij vinden het een erg leuke stad waar je veel dingen kan bekijken. Met behulp van een free walking tour en zelf heel veel ontdekken, hebben we veel gezien in 2 dagen tijd: Parque Kennedy (park vol met katten), Parque d'Amour, het oude stadscentrum, de wijk Miraflores en de wijk Barranco (hippie wijk) geweest. Het enige nadeel is dat het OV niet heel goed geregeld is en taxi's zijn redelijk duur. Maar voor de rest is het een erg leuke stad waar de meeste mensen Engels verstaan en soms zelfs spreken.
Nadat we Lima in 2 dagen wel gezien hadden hebben we een spontaan weekendtripje (21-05/22-05) naar Paracas en Ica geboekt. In Paracas hebben we het nationaal park en de Ballestas eilanden (Galapagos in 't klein) bezocht. In Ica hebben we een buggy en sandboarding tour door de zandduinen gedaan. Zo ontzettend vet en mooi!

Die maandag hadden we een chill dagje weer in Lima, van waaruit we de nachtbus richting Huaraz namen. Peru is een echt woestijn land, maar in Huaraz waan je je in de Alpen. Heel mooi bergstadje van waaruit je verschillende hiking tochten kan maken. Door ietwat tijdnood hadden we hier maar 2 dagen. De 1e dag (24-05) zijn we eerst het stadje zelf doorgelopen. Hier kwamen we bij een markt uit waar allerlei beesten klaar lagen voor de verkoop: hele varkens, kippen, cavia's en wij denken ook een soort hond. Het was lichtelijk onsmakelijk haha. 's Middags hebben we een hike gedaan richting de hot springs in Monterrey. De tourguide vertelde ons dat het een uurtje hiking zou zijn en dat het goed was voor de acclimatisatie met het hoogteverschil (Huaraz ligt op ongeveer 3800m hoogte). Helaas was deze hike veel zwaarder dan verwacht en duurde het ook niet een uurtje, maar bijna 3 uur. Helemaal kapot en vies kwamen we bij de hot spring aan. Wel een hele verademing na die hike. De 2e dag stond de hike naar Laguna 69 op de planning, de hike die je moet gedaan hebben in Huaraz. Met ietwat lichte spierpijn werden we om 5.30u opgehaald. Na een busritje zijn we rond 10u begonnen aan de hike van 14km. Er was mij verteld dat de hike medium-easy zou zijn. Nou het was echt zwaar. Vooral het laatste stuk. Uiteindelijk toch Laguna 69 gehaald, en het was zeker de moeite waard! Ineens, tussen de bergen, duikt er een superblauw meer op. Besneeuwde bergtoppen op de achtergrond, prachtig.

Na de wat zwaarder uitgevallen hike, hebben we 's avonds de nachtbus naar Trujillo genomen om vanaf daar verder door te reizen naar Guayaquil. In Trujillo kwamen we er achter dat de bus die wij wilden nemen alleen in het weekend gaat. Lichte stress voor ons, want dan zouden we onze vlucht zaterdag (28-05) missen. Gelukkig hebben we met 2 kortere busritten en 2 taxi ritjes het toch gered en waren we ruim op tijd in Guayaquil.

Next stop: Galapagos Islands!

Adiós!

1. Ben:
    28 mei 2016
    Ja echt jaloersmakend verhaal met hele mooie fotos.
  2. Chantal:
    29 mei 2016
    Woow wat een heerlijke dingen maken jullie mee! Genieten daar:)