1e lesweek + Fresh Camp

17 september 2014 - Boedapest, Hongarije

Vorige week maandag (08-09) was het weer zover: terug naar de collegebanken. Het was wel even "spannend" hoe de lessen hier zijn en hoe de leraren zijn. Gelukkig viel alles gelukkig mee. De leraren spreken over het algemeen goed Engels en de lessen zijn tot nu toe nog appeltje eitje. Het enige wat wel wennen is zijn de lange uren. 1 les duurt hier 1,5u en dan heb je een pauze van 20min. In Groningen duurt een les ook 1,5u, maar heb je na 45min een kwartier pauze. Dus dit is wel even omschakelen om je concentratie erbij te kunnen houden. Maar ook daar gaan we wel aan wennen.
Ook de rest van de week waren de lessen prima te doen, vooral met mijn chille rooster. Ik hoef niet eerder 9.50 te beginnen, en eindig niet later 15.10u. Heerlijk!

Dinsdagavond speelde Nederland natuurlijk de EK-kwalificatie wedstrijd tegen Tsjechië. En die mogen we natuurlijk niet missen. Samen met Maik, Sophie, Pim en Frans hebben we de wedstrijd in bij sportspub Champs gekeken. Uiteindelijk niet heel veel van de wedstrijd meegekregen, maar helaas wel het verlies. Later kwamen Darren en Eike er ook nog bij, en zijn we naar Divino gegaan waar vrienden van Darren zaten. In een spontane bui bedachten we ineens dat we wel een palinka konden nemen met z'n allen. Dus ik naar de bar en 6 palinka besteld. Helaas zijn er verschillende smaken, en zijn niet alle smaken even lekker. De smaak die ik uitgekozen dus ook niet. Te smerig voor woorden was het gewoon. Daarna maar gauw wat anders besteld om die vieze smaak weg te kunnen werken.

Woensdag ben ik samen Maik en Frans bij de zoveelste sportschool langs gegaan om te kijken hoe ze zijn. Deze sportschool, SuperGym, zag er op de site echt top uit en niet extreem duur. Maar toen we daar kwamen, was mijn eerste gedachte wat een afzetterij. De foto's leken niets op de werkelijkheid en het was allemaal een beetje oud. Dus dat werd hem ook niet. Gelukkig was ik eerder al bij de WorldClass Gym langs geweest in het Marriot Hotel. Super mooie fitness ruimte, met groepslessen, sauna en spa. Ideaal! Wel duur helaas, maar ik dacht: we moeten ervan genieten nu we hier in Boedapest zijn, dus doen we dat ook maar en heb me ingeschreven.
's Avonds waren we uitgenodigd voor een huisfeestje bij Jannica. Met wat ingeslagen bier zijn we met z'n vieren naar het huisfeest gegaan. Hier leerden we weer nieuwe mensen kennen. Je kennissenkring blijft maar groeien en groeien hier. Jannica is Fins, en had wat Finse likeuren en snoep meegenomen. Iedereen moest het dan ook een keer geproefd hebben. Nou denken wij Nederlanders allemaal dat drop typisch Nederlands is. Maar helaas, in Finland hebben ze namelijk snoep dat precies drop met salmiak is. Smaakt precies hetzelfde. Zelfde geldt voor 1 van de likeuren die ze meegebracht had. Op het etiket stond salmiak, dus ik dacht al dat het haast wel hetzelfde als dropshot moest zijn. En jawel, het was net dropshot. Nooit geweten dat Nederland en Finland dezelfde drank en snoep hebben haha. Na het huisfeest zijn we naar een club gegaan. Daar kwam ik in gesprek met een Braziliaanse jongen, Matheus. Hij vroeg zich af hoe wij in Nederland elkaar begroeten. Dan kon hij het vergelijken met hoe ze het in Brazilië doen, maar ook in andere landen, want hij had al zo'n beetje iedereen gevraagd. Als hij dan afscheid van iemand neemt, dan doet hij het op de manier hoe die persoon dat in zijn thuisland ook doet. Dus ik kreeg 3 kussen toen ik naar huis ging.

Donderdag ben ik gelijk gaan sporten, want na zoveel weken/maanden niks doen werd het wel weer eens tijd. Ik dacht rustig te beginnen met een zumba les. Dit was alleen alles behalve rustig. Nooit gedacht dat een zumba les zo intensief kon zijn. Ik was echt helemaal gesloopt na die les, maar het voelde wel weer goed na zo'n lange tijd.
Donderdagavond hadden we schoolfeest. Ja dat lees je goed, schoolfeest. De universiteit had 3 dagen lang feest, en op donderdagavond was er een groot feest in de universiteit zelf. In de aula stond een groot podium waar verschillende bands optraden. In de grote gang stond een podium met een dj, en op de 1e verdieping ook. Hartstikke gaaf, nog nooit zo'n mooi schoolfeest meegemaakt.

Op vrijdag was ik dan ook goed gesloopt na 2 avonden feesten. De flinke hoofdpijn verprutste mijn dag wel grotendeels. Maar uiteindelijk heb ik mezelf toch in de benen gekregen om naar de sportschool te gaan. Lekker alle alcohol uit het lichaam sporten bij de fitness.
's Avonds had ik met paps en mams op Skype afgesproken. Van hen kreeg ik dan ook te horen dat ik er wel "vermoeid" uit zag. Met andere woorden: gewoon belabberd haha. Na meer dan een uur geskyped te hebben, ben ik mijn spullen gaan pakken. Want afgelopen weekend gingen we op Fresh Camp.

Zaterdag moesten we al om 8.15u verzamelen. Rond 9u vertrokken we richting het Balatonmeer. Eerst zijn we gestopt in Balatonfüred. Heel schattig plaatsje met een geweldig uitzicht op het meer. Na wat vrije tijd, kregen we daar ook lunch. Iedereen was blij verrast tijdens de lunch, want het was in een best wel fancy restaurant. Mocht ook wel voor het geld dat we betaald hebben voor het kamp. Na een flinke lunch (soep + warme maaltijd) gingen we weer terug naar de bussen en op naar het kamp. Het kamp lag echt enorm afgelegen, ergens in de middle of nowhere. Aangekomen op het kamp, kregen we wat instructies en konden we naar de kamers. We lagen met 6 meiden op een kamer en hadden een eigen badkamer met douche en wc. Helaas zijn Hongaren niet zo lang, dus het bed was minstens 20cm te klein voor mij. Maar goed, voor 1 nachtje viel dat wel te overleven.
Nadat iedereen een kamer gevonden had, moesten we weer naar buiten voor de games. Iedereen was opgedeeld in teams, en moest je met jou team allerlei opdrachten uitvoeren tegen andere teams. Er zaten nog best leuke opdrachten tussen. 1 opdracht was bijvoorbeeld dat je een stukje van een Hongaars nummer moest leren samen met het bijbehorende dansje. Deze moest je daarna dan opvoeren voor de andere groep en zij moesten ons dan beoordelen. Hilarisch, omdat Hongaars echt onbegrijpelijk taal is die helemaal nergens op lijkt haha.

Na de games gingen we in 2 groepen richting de wijnproeverij. Ik zat in de 2e groep die later wegging dus hadden we flink wat vrije tijd. Een stel jongens gingen naar het meer, en wij wilden ook wel mee. Toen kwamen we erachter dat je alleen bij het meer kon komen als je over het hek van een camping klom. Susanne, Frans, Darren en ik vonden dat maar raar en zijn verder gelopen om te kijken naar een andere weg naar het meer. Aan het eind van een we een pad dat langs de camping heen liep, maar deze kwam uit midden in een maïsveld waar een paar houtenplanken doorheen waren gelegd om op te kunnen lopen. Het leek ons toch niet zo verstandig om dat pad te volgen,vooral na het verkrachtingsverhaal dat we gehoord hadden over dit kamp (zou een week voor ons een meisje op hetzelfde kamp verkracht zijn). Dus zijn we weer teruggelopen en over een ander hek geklommen waardoor we de hele camping nog weer over moesten om bij het meer te komen. Helaas is de camping niet zo goed onderhouden (volgens mij is ie de hele zomer niet eens open geweest), en was het dus overal enorm drassig. Grote modderplassen waar we doorheen moesten ploeteren, met als gevolg onze schoenen+sokken zeik en zeiknat en onze broek helemaal vies. Maar uiteindelijk zijn we wel bij het meer uitgekomen en had dat uitzicht niet willen missen. Zo in het schemerdonker met lichtjes aan de overkant van het meer, heel mooi.
Terug op het kamp sokken en schoenen gewisseld en de bus in op naar de wijnproeverij. Inmiddels was het al bijna 21u en iedereen had ontzettende honger. Bij de wijnproeverij aangekomen begonnen we met een palinka shotje en een Hongaarse broodje. Iedereen dacht even dat we toch eerst gingen eten, maar helaas... Eerst de proeverij. We kregen 4 verschillende soorten wijn. De 1e was prima te drinken, maar voordat ik die op had kwam de 2e er alweer aan. En zo ging het ook met de 3e en de 4e. Ze gingen snel achter elkaar door, waardoor iedereen al flink aangeschoten/dronken was voor het eten. Toen we in de eetzaal kwamen vloog iedereen dan ook af op de tafels met eten. Een grote schaal met vlees, groentes en rijst stond klaar op elke tafel. Echt iedereen was aan het schransen door de honger (het was al 22u!). En ook tijdens het eten konden we onbeperkt wijn drinken. Tijdens en na het eten kon je dansen op de dansvloer die in het midden van de zaal was. Daar stonden een paar mannen Hongaarse muziek te spelen. Heel gezellig!  Rond 23.30u gingen we weer terug naar het kamp om daar het feest voort te zetten. En surprise, surprise: Marèl was 1 van de laatsten die naar bed ging. Na nog geen 3 uur slaap werden we wakker gemaakt voor het ontbijt. Na het ontbijt kon je kiezen om naar een kasteel te gaan of naar een thermaal meer. Ik heb gekozen voor het thermaal meer. Heel vet, want dit meer is van nature altijd rond de 30 graden. Alleen je mag niet langer dan 20-25 min achter elkaar in het water blijven. Door de zwavel in het water kan je flauwvallen als je er te lang in blijft. Dus het was wel ff koukleumen telkens als we uit het water kwamen, want zo warm was het nou ook weer niet.
Om 16u gingen we lunchen/dineren in een restaurant vlak bij het bad. Na een flinke maaltijd terug de bus in en terug naar Boedapest. Hele weg geslapen natuurlijk, want ik was kapot. Maar het was een mooi weekend!

Viszlát!