Oriëntatieweek

6 september 2014 - Boedapest, Hongarije

Terwijl in Nederland alle scholen inmiddels weer begonnen zijn, had ik nog even lekker een weekje vrij. Afgelopen maandag (01-09) hadden we een oriëntatie dag op de universiteit. Hier heeft het hoofd van de school zichzelf voorgesteld en ook Gabor Szálai, de man die onze mailboxen volgespamd heeft met mailtjes. Toen Gabor voorgesteld werd, waren de meeste exchange students nogal verbaasd. In 1 van de mailtjes verwees hij ons namelijk naar zijn personal trainer, en dat die ons maar al te graag wilde helpen dit semester met sporten. Maar toen we Gabor zagen, zagen we een ietwat stevige man, half kaal, en helemaal geen sport type haha.

Het hoofd van de universiteit begon als eerste met haar praatje. Helaas was dit al zeer slaapverwekkend, aangezien ze slecht Engels sprak, slecht te verstaan was en ook nog eens gewoon aan het voorlezen was vanaf haar blaadje. Daarna ging de vrouw van the international office haar praatje houden. Ook dit was erg saai, omdat we de meeste informatie al in de mailtjes gelezen hadden. Daarna kwam Gabor, en ook hij vertelde informatie die we allemaal al wisten door zijn overload aan mailtjes. Het enige echt interessante wat ie ons vertelde was dat alle tentamens in de laatste week voor de kerstvakantie zijn. Als je ze dus allemaal in 1x haalt hoeven we in januari niet meer terug te komen. :) Dat wordt dus even flink knallen die laatste week.
Na alle algemene introductie kwam ESN (Erasmus Student Network) met hun praatje. Eindelijk iets leuks en interessants na het lange en saaie deel (zonder pauze...). ESN is een organisatie die allerlei activiteiten organiseert gedurende het semester. Waaronder deze week, de oriëntatieweek, maar ook Fresh Camp, tripjes naar Praag en Krakau en natuurlijk feestjes! Nadat ze alles verteld hadden moesten we in groepen een verklaring van de universiteit ondertekenen dat we niet in gebieden geweest waren waar ebola heerst. Verder moesten we ons definitief registreren en onze studentenkaart ophalen (hier is dat gewoon een A4'tje met wat gegevens van je erop). Na al het registratie gebeuren konden we een ESN card kopen en ook tickets voor Fresh Camp, de kroegentocht en voor een rondleiding door het parlementsgebouw. BAM, in 1 klap weer een stuk armer haha. Maar alles voor een goed doel.

's Avonds kregen we allereerst een rondleiding door het oude universiteitsgebouw, met allerlei games onderweg om elkaar beter te leren kennen. Bij binnenkomst werd je in groepen gedeeld op basis van de eerste letter van je achternaam. Tijdens de rondleiding kom je met veel mensen wel aan de praat, aangezien iedereen in het zelfde schuitje zit en ook (bijna) niemand kent. Vrijwel gelijk had ik best wel een goede klik met een Pools meisje, Natalia, en een Frans meisje, Marion. De spelletjes die we onderweg moesten doen waren niet zo heel geweldig maar wel grappig: als eerste moest 1 iemand in het midden gaan staan, iemand aanwijzen en een categorie noemen (bijv. automerken). Diegene die aangewezen wordt moet bukken en de 2 die direct naast haar staan moeten zo snel mogelijk een automerk noemen. De laatste die het zegt is af, en zo ga je verder. bij het tweede spel moest iedereen z'n ogen dicht doen, 2 stappen naar voren zetten en dan 2 willekeurige handen pakken. Zo kom je in 1 grote knoop te staan en moet je het zien te ontknopen en weer 1 cirkel proberen te vormen. Bij het laatste spel moesten we in een cirkel gaan staan. Aan de eerste persoon naast de begeleider werd een Hongaarse zin gezegd, en doe moest dan worden doorgegeven 1 voor 1 aan de rest van de cirkel om zo te zien wat voor een zin er aan het eind uitkomt. Bij de eerste zin was ik diegene die de Hongaarse zin als eerste te horen kreeg. De begeleider probeerde mijn naam te zeggen, maar na 2x voorzeggen lukte het nog steeds niet mijn naam goed uit te spreken. Dus het werd gewoon "this girl" in zijn uitleg haha. Nou is Hongaars echt een lastige taal, dus ik verstond de zin al niet goed en heb hem zeer waarschijnlijk ook niet goed doorgegeven. Aan het eind van de cirkel kwam er dan natuurlijk ook iets heeeel anders uit haha. Bij de 2e ronde was ik diegene die als laatste de zin te horen kreeg en het eind resultaat moest vertellen. Ook hier kwam weer een hele rare zin uit dat helemaal geen Hongaars was haha.

Na de rondleiding moesten we in de aula gaan zitten. Hier kregen we een Hungarian Surprise, oftewel een voorstelling van de Hongaarse volksdans. Heel erg leuk om naar te kijken! Tijdens de voorstelling zat ik naast Natalia en Marion. Met z'n 3en waren we wat aan het auwehoeren en kwamen ze erachter dat ik de jongste was en die avond om 24u 20 werd. Dat moesten beslist veel verjaardagsshotjes worden, en goed gevierd worden. Nadat de dansvoorstelling voorbij was liepen we met alle Erasmus studenten richting de pub/club (het was nog geen 22u) waar het openingsfeest was. In de pub kwam ik Jantine tegen (mijn roeicoach uit Groningen ;) ). Samen met haar, Natalia, Marion en nog wat andere meiden gezellig bij elkaar gaan zitten met Hongaars bier en Palinka. Zo leer je via via zoveel mensen kennen. Na wat biertjes en Palinka zijn we richting de dansvloer verhuisd. Langzaam maar zeker kwam iedereen los, en werd het 1 groot feest. Nog wat meer meiden waren erachter gekomen dat ik bijna jarig was en ook Jantine was zich er wat langer van bewust haha. Iedereen hield de tijd strak in de gaten. Toen het dan eenmaal 24u was feliciteerden ze me allemaal, toverde Jantine ineens een taart tevoorschijn en had ze geregeld dat de dj Happy Birthday draaide. Echt super lief allemaal! Sommige mensen zagen mij lopen met die taart en vroegen zich af waarom ik die had. toen ze de reden hoorden feliciteerden ze me en van sommige kreeg ik verjaardagsshotjes. Al met al echt een top avond en geweldig begin van mijn verjaardag!

Dinsdag (mijn verjaardag :P) stond een bezoekje aan 1 van de oudste en bekendste thermaal baden van Boedapest op de planning, Széchenyi Bath. Om 16.30u moesten we verzamelen bij de Helden plaats, en vanaf daar gingen we met de groep verder richting het bad. Na lang wachten hadden de ESN mensen eindelijk de toegangskaartjes geregeld en konden we naar binnen om heerlijk te relaxen. Het bad heeft 3 buitenbaden en 15 binnenbaden, met allemaal verschillende temperaturen (18 graden - 40 graden). Daarnaast zijn er ook nog allerlei sauna's en kan je een massage nemen. Bijna iedereen begon in het buitenbad. Dit bad was 38 graden. Na een tijdje besloten we met een groepje om alle baden hier uit te proberen en gingen we naar binnen. Na wat warme/hete baden gingen we richting een kouder bad van 20 graden. Nou ik kan je wel vertellen dat dat echt heel erg koud is. Dus meer dan een teen ging er ook niet in haha. Nadat we een ander groepje Erasmus studenten vonden in een ander bad en bij hen gingen zitten, hoorden we dat een deel van de binnenbaden al dicht gingen. Helaas hebben we ons doel dus niet gehaald en zijn we weer naar de buitenbaden gegaan. Daar hoorden we van iemand dat we echt de hete sauna moesten uitproberen en daarna in het koude bad ernaast moesten gaan. Dus wij daar heen, bleek de sauna tussen 80 en 90 graden te zijn. Het zweet brak direct aan alle kanten uit. Echt vre-se-lijk! Niks voor mij zo'n sauna. Gelukkig was ik niet de enige die het niet chill vond en gingen we er weer uit. We wilden wel dat koude bad proberen, maar ook daar kregen we niet meer dan alleen onze onderbenen in het water. Echt niet normaal koud was dat bad. Als een speer zijn we weer naar buiten gegaan en sprongen we weer in het warme bad. Dat was echt 100x beter uit te houden haha. Iedereen begon inmiddels ook wel honger te krijgen (het was al 20u geweest) en besloten om met de groep uiteten te gaan. Met de metro gingen we terug het centrum in en hebben we een leuk eettentje gevonden en heerlijk gegeten. Geslaagde afsluiting van mijn verjaardag dacht ik zo.

Woensdag (03-09) was de rondleiding door het parlementsgebouw. Wat een prachtig gebouw, echt waar! Met een groep van ongeveer 50 mensen denk ik werden we door een Engelse gids rondgeleid. Helaas was ze niet erg goed te verstaan als je wat verder van haar afstond. Ze gebruikte een microfoon waardoor je haar door een boxje die ze bij zich droeg kon horen. Maar het gebouw was zo groot en hoog dat het geluid de hele tijd echode. Desalniettemin was het nog steeds erg mooi om het gebouw van de binnenkant te zien. De buitenkant is al indrukwekkend, maar de binnenkant net zo.
Na de rondleiding kon je ervoor kiezen om met ESN mee te gaan op sightseeing door Pest. Aangezien ik het meeste denk ik al wel gezien heb, besloot ik niet mee te gaan. Natalia kwam naar me toe en vroeg of ik zin had om mee te gaan lunchen met een groepje, en natuurlijk wilde ik dat wel! Na wat ronddwalen vonden we een leuk restaurant. Toen we na de lunch richting de metro liepen, vroeg Natalia om ik zin had om 's avonds met haar en nog wat anderen mee te gaan naar pub en daarna naar een huisfeest dat door iemand van ESN georganiseerd werd. Ook dat sloeg ik niet af natuurlijk haha.
Maar eerst om 21u skypen met het thuisfront. Helaas werkte de microfoon van papa en mama niet, dus konden ze alleen mij horen. Uiteindelijk hebben we via de telefoon gepraat, en hadden we beeld via Skype haha. Na lang gebeld te hebben, heb ik ze nog een rondleiding door het huis gegeven via Skype. Ik praatte gewoon, zij reageerden via de chat op Skype of met een duim omhoog. Hoe creatief wil je het hebben haha. Na het skypen ben ik richting Natalia en de rest van de groep gegaan om daarna direct door naar het huisfeest te gaan (het pub gedeelte had ik al gemist). Wel moest er nog even gauw wat drank gekocht worden voor het huisfeest. Eenmaal daar aangekomen bleek het helemaal geen klein feestje te zijn, maar echt veel groter. Net een huisfeest die je in Groningen ook hebt. Er waren 2 mensen van ESN en voor de rest alleen maar Erasmus studenten. Op dit feest ontmoette ik 2 jongens uit Winterswijk, die ook altijd naar bijna alle tentfeesten in Twente gaan. Grappig om die hier in Boedapest te leren kennen. Na het enorm gezellige huisfeest gingen we met de hele groep richting een club in Buda, Mad World. Om daar te komen moesten we met de tram, die al redelijk vol zat en nu nog voller werd met zo'n 50 extra mensen haha. Ook in Mad World werd het weer 1 groot feest, en leerde ik weer nieuwe mensen kennen. Onverwachts geweldige avond!

Donderdag was ik niet normaal brak, en was ik weer veel te vroeg wakker door die bouwvakkers die hier elke ochtend van maandag t/m zaterdag aan het werk zijn op de binnenplaats, en al om 7.30u beginnen. Ik heb zo'n beetje de hele dag in bed gelegen, beetje series kijken en op het internet klooien. Pas aan het eind van de middag kwam ik mijn bed uit om eten te regelen en me klaar te maken, want... 's Avonds was de Pub Crawl & Afterparty. Voor de kroegentocht moesten we al om 19.15u verzamelen (belachelijk vroeg). Na weer in groepen ingedeeld te zijn vertrokken we naar de pubs. We gingen langs 4 pubs, waar je overal 1 gratis drankje kreeg, en bij de laatste ook nog een shot Palinka en een broodje schnitzel (goddelijk!). Doordat je telkens in andere groepen ingedeeld wordt, leer je steeds nieuwe mensen kennen. In 1 van de pubs kwam ik bij een Italiaanse jongen te zitten. Op een gegeven moment zegt ie ineens: 'Als je morgen mijn naam nog weet, moet je me echt toevoegen op Facebook. Jij bent zo'n toffe meid he!' Hier moest ik wel om lachen haha (en ik wist zijn naam de volgende ochtend nog). Op het einde werd er van de groep nog een foto gemaakt en kwam ik naast een Braziliaans meisje te staan. Zij was zo klein naast mij dat we er om moesten lachen, en ik voor de foto toch maar even iets bukte. We konden het niet laten om ook zelf nog even een foto te maken van het verschil tussen ons (zie de foto's). Na de pubs gingen we naar de club Fogasház. Hier zou het feest zijn, met 600 Erasmus studenten. In het begin werd het steeds voller en voller, en was het ook erg gezellig! Maar later liep het steeds verder leeg, omdat er in Doboz, een andere club, nog een feestje was voor alle exchange students hier in Boedapest. Dus wij besloten ook die kant op te gaan. Daar was het echt stervens druk. Alsof alle exchange students daar verzameld waren. Wel heel gaaf is dat beide clubs in een ruïne zitten. Boedapest heeft meerdere van deze ruin clubs, en ze zijn alleen al heel gaaf om te zien.

Op vrijdag was de Official International Opening Ceremony. Mijn plan was eerst om wel te gaan, maar ik hoorde van steeds meer mensen dat ze niet gingen en ik was ook nog echt te moe om daar heen te gaan (het begon pas om 13u, maar goed). Dus uiteindelijk ben ik niet gegaan. 's Middags ben ik even bij een fitnessclub gaan kijken om naar de prijzen en alles te vragen. Fitnessclubs zijn hier opvallend duur. Je kan ze wel krijgen voor een redelijk normale prijs, maar dit is dan alleen tussen 10u en 14u, oftewel precies onder mijn college uren. De club waar ik vandaag was gaan kijken had een prima prijs voor de hele dag en de hele week. Het enige was een beetje dat de inrichting wel wat ouder was. Zoiets zijn we in Nederland dan weer niet gewend. Maar de man die me hielp was verder heel aardig, en het zag er verder ook wel prima uit, dus wie weet ga ik daar de komende maanden nog wel sporten. Maar eerst nog even wat andere fitnessclubs bezoeken.
's Avonds hadden we met een stel meiden afgesproken te gaan uiteten. 1 van de meiden had een all you can eat wok restaurant gevonden voor maar €8,-. Uiteindelijk hebben we met de huidige koers nog niet eens €8,- betaald en het was echt heerlijk eten. Na behoorlijk wat gegeten te hebben, besloten we ergens een ijsje te halen. 1 van de meiden is Italiaans en had het beste Italiaanse ijs in Boedapest al gevonden. De ijssalon zat in een straatje waar ik nog nooit geweest was, maar wat echt gezellig was. Aan beide kanten van de straat allemaal terrasjes met kleurrijke verlichting en heel veel mensen op het terras. Eenmaal bij de ijssalon aangekomen kregen we ook echt goddelijk ijs. Voor de mensen die van plan zijn langs te komen, jullie moeten dat ijs echt proeven hier!

Vandaag (zaterdag) ben ik met Martina, Aurélie en Marion naar Margit eiland geweest. Het was warm vandaag, dus gewoon beetje chillen in het park daar. Marion kwam later en zij kwam met het idee om met zo'n fietskarretje over het eiland te gaan. We kregen een 6-persoons karretje waar je met z'n 4en moet trappen. Hilarisch zo'n ding. De andere meiden waren allemaal nog niet eerder op dit eiland geweest, dus overal moesten foto's gemaakt worden. Op een gegeven moment vonden we een boom met heel laag hangende takken in aparte vormen. Ideaal natuurlijk voor foto's. Ook tijdens het fietsen werden foto's en filmpjes gemaakt. Echt een geweldige en hilarische middag gehad.
Rond 19u was ik weer thuis en zou de huisbaas met een klusjesman langskomen. Eerst werd er in de gang en op mijn kamer van alles opgemeten, en kwamen we erachter dat ze daar radiatoren willen plaatsen. Veel beter natuurlijk dan dat ouderwetse kachel-achtige ding wat ik nu heb. Daarna hebben ze ook nog even naar de kraan in de keuken gekeken (er zit geen druk achter het water), maar daar kunnen ze waarschijnlijk niks aan doen, tenzij ze de boiler vervangen. Maar goed, dat pis-straaltje overleven we die paar maanden ook wel.

Nou volgens mij hebben jullie wel weer genoeg te lezen gehad!
Viszlát!

1. Ben:
    7 september 2014
    Dus het ritme van Groningen wordt daar gewoon voortgezet. Super verhaal en al veel ontdekt en gezien.
  2. Evaa:
    8 september 2014
    Ahh wat leuk allemaal! Je verhalen zijn prima leesvoer in de trein haha ;). Ik app je snel, kunnen we iets afspreken voor de Skype! x
  3. Jose:
    18 september 2014
    Wat heb jij het belabberd getroffen! En je moet nog wel tot december.
    Grapje. Geniet er vooral van. We blijven je volgen.
    Groetjes, Henny en José.