Bezoekuur, ehh.. bezoekweek

23 oktober 2014 - Boedapest, Hongarije

We zijn inmiddels al weer ruim 2 weken verder na de roadtrip door Slovenië. De week na de roadtrip begon redelijk rustig. Lekker vermoeid weer naar de colleges, maar op de woensdag begon het allemaal weer. Woensdagavond was verjaardag #1: lekker een gezellig avondje in Szimpla (een pub) dat iets later dan gepland eindigde. Op donderdagavond verjaardag #2 en #3: eigenlijk was het meer een huisfeestje die eindigde in een mooie avond in club Ötkert. Op vrijdagavond gingen we doodleuk verder met een huisfeest bij Natalia thuis en op zaterdag was het Oktoberfest Budapest. Samen met Susanne en Yvonne heb ik me hier zo'n 5 uur vermaakt met bier, muziek, eten en een tent die helemaal los ging op de band Beatrice. Na het Oktoberfest zouden we wat gaan drinken bij Thomas samen met zijn vrienden die overgekomen waren uit Duitsland. Ondanks dat we om 21.30u bij hem thuis afgesproken hadden, was hij er zelf nog niet. Dus toen hebben we maar buiten gewacht. Op het moment dat wij gingen zitten op het balkon, kwam de buurvrouw eraan gelopen met krukjes voor ons zodat we niet op de grond hoefden te zitten. Niemand die verwacht had dat Hongaarse buren zo aardig konden zijn. Nadat Thomas eindelijk gearriveerd was met zijn vrienden, resulteerde de avond in een fanatiek beerpong toernooi bij Thomas thuis en tafelvoetbal in de pub. Met al een flink slaaptekort, besloot ik om rond 3.30u toch maar naar huis te gaan. Want.... de bezoekweek stond voor de deur.

Zondagochtend (12-10) kwamen mijn lieve vriendinnetjes (Iris, Iris, Laura en Amber) uit Nederland op bezoek. :) Het eerste bezoek uit Nederland om precies te zijn. Aangezien ik niet precies wist hoe laat ze hier zouden zijn, gokte ik er maar op dat ze hier rond half 12/12u zouden zijn. Net uit de douche en in de kleren, nog bezig met mijn ontbijt maken, belden ze al en stonden ze al voor de deur. Nog helemaal fit namen ze de trap, ipv de lift, naar de 3e verdieping en kwamen ze met veel kabaal naar boven, waar ik natuurlijk iets van moest zeggen voordat ik überhaupt hallo gezegd had hahah. Na een blij weerzien zijn we in de keuken gaan zitten om bij te kletsen en te eten. Nadat iedereen weer op de hoogte was van alles en iedereen er klaar voor was, zijn we begonnen aan de Budapest Tour a la Marèl. Als eerste stond de Citadel en het Buda Kasteel op de planning. Na een flinke klim naar beide, konden we genieten van het mooie uitzicht en het heerlijke weer (21C). Hierna zijn we naar het Heroes Square gegaan en het stadspark erachter. In het stadspark was het kürtöskalács festival, wat de meiden van mij absoluut nog even moesten proeven. En na het geproefd te hebben, waren ze het toch wel met me eens dat het heerlijk is!
Voordat we konden gaan eten moesten de meiden zich eerst nog melden bij het hostel rond 20u. Daar stonden we dan: denk je een hostel om de hoek te hebben, blijkt de kamer heel ergens anders te zitten. Met een lichtelijk griezelige man, die amper Engels spreekt, op weg naar de kamer door allerlei kleine straatjes. Uiteindelijk was het alsnog niet zo heel ver van mij vandaan. Nadat alles geregeld was in gebrekkig Engels, konden we dan eindelijk gaan eten.
Maandags moest ik gewoon nog naar college. Gelukje was dat 1 vak 's middags uitviel, dus ik was mooi vroeg vrij. Na mijn college zijn we naar de Central Market gegaan, de universiteitsgebouwen, de winkelstraat en Deák Ferenc tér en het Parlementsgebouw. Bij Deák Ferenc tér vonden we nog een portemonnee, maar ja wat moet je daar nou mee met al dat corrupte gedoe hier in Hongarije. Uiteindelijk toch maar een goede daad verricht (denken we) en het aan de beveiliging gegeven die daar rondliep. 's Avonds stond de fonteinshow op de planning en konden we genieten van het prachtige uitzicht vanaf de brug over de Donau met de verlichte bruggen en gebouwen. Omdat maandagavond internationale-studenten-stapavond is in Boedapest, zijn we na de fonteinshow naar Morisson's 2 geweest. Voor mij was het ook de eerste keer, dus ik had echt geen idee wat ik ervan moest verwachten. Maar het was echt een geniale avond! Als eerste trakteerde ik de meiden op een palinka, want dat moet je nou eenmaal geprobeerd hebben als je in Boedapest bent. Helaas waren de meiden mij hier niet zo heel erg dankbaar voor. Het enige wat ik terug kreeg waren ontzettend zure gezichten, wat traantjes over de wangen en "Iiieeeel!" haha. Ook wel weer begrijpelijk, aangezien het ook helemaal niet zo lekker is en erg sterk. De rest van de avond hadden we de hele tijd aanloop van jongens die we niet kenden, ondanks onze "afgepeigerde" gezichten en simpele uitgaanskleding. Sommige bleven iets te lang plakken, anderen waren weer hilarisch. 1 was zelfs zo overtuigd van mijn dansmoves, dat hij met mij naar een salsa avond wil. Maar eens zien wat daarvan komt.
Dinsdag had ik helaas een lange dag college, waardoor ik pas rond 4u de meiden weer kon joinen. Nog gauw ff souvenirs inslaan in de Central Market en ook maar even de Lángos uitgeprobeerd. Ondanks dat het wel een beetje een smeerboel werd (van de overload aan Nutella), was het erg lekker. Doordat we toch het meeste al gezien hadden, en de voetjes niet heel veel meer aankonden, zijn we wat gaan drinken op het terras. En vanaf het terras zo door naar een ander restaurant om wat te eten. Helaas kozen we net een iets minder restaurant uit in het o zo leuke restaurant-straatje. Maar dat mocht de pret niet drukken, want als toetje stond het lekkerste ijs in heel Boedapest op de kaart. En overdreven had ik niet, want de meiden vonden het zeker weten een goed alternatief voor Van der Poel-ijs haha. Na het ijsje hebben we mijn spullen bij de meiden opgehaald, en hebben we nog wat gedronken bij mij thuis. Helaas was het daarna alweer afscheid nemen, want na deze drukke maar leuke dagen vlogen de meiden woensdagochtend vroeg al weer terug naar Nederland.

Deze blog heet niet voor niets 'bezoekweek', want op woensdag (15-10) kwamen papa, mama en Tomas op bezoek. :) Na college stonden ze mij op te wachten voor de deur van het appartement. Het werd een soort All You Need Is Love-momentje, met alleen nog een zebrapad en een rood stoplicht tussen ons in haha. Na de hereniging zijn we naar boven gegaan zodat zij ook konden zien waar ik nu tijdelijk woon. Daarna was het ook voor hen tijd voor de Budapest Tour a la Marèl. Voordat we naar de Citadel gingen, zijn we eerst nog even langs de Central Market gegaan en de universiteit. Even een beetje pronken met de mooie universiteit hier. De klim naar de citadel was nog best warm, ondanks de weersvoorspelling. Nadat we via de andere kant van de berg weer naar beneden gelopen zijn, zijn we weer teruggegaan naar de Pest-kant en zijn we de winkelstraat ingegaan. Hier hebben we eerst nog even een drankje gedaan bij Anna's Café (wat later zo'n beetje ons stam café werd die paar dagen) voordat we gingen eten bij het apennootjes-restaurant, zoals beloofd. The For Sale Pub heeft altijd enorme manden met dop pinda's op tafel staan die je gratis mag opeten, en waar je de schillen gewoon op de grond "moet" gooien.
Op donderdag had ik helaas weer college tot 15.10u, dus paps, mams en Tomas hebben zich daarvoor zonder mij moeten vermaken. Gelukkig bestaat er dan nog zoiets als de Hop-On Hop-Off bus haha. Nadat ik 's middags weer bijgevoegd was, zijn we naar het Buda Kasteel en de Mathias Kerk gegaan. Terwijl we rond het kasteel liepen, waren er filmopnames gaande. Wie weet zien we onszelf nog terug in een of andere film of videoclip. Helaas konden we hierdoor niet bij het binnenplein. Na alle sensatie rondom de filmopnames hebben we eerst nog even van de typische en heerlijke taartjes in Hongarije geproefd. Doordat het al donker begon te worden, konden we ook nog van het mooie uitzicht genieten over de stad.
Ook met paps, mams en Tomas wilde ik naar de fonteinshow. Omdat de weersvoorspellingen voor vrijdag heel slecht waren, besloten we donderdagavond te gaan. Ondanks dat het mijn 2e keer was, blijft het indrukwekkend om naar te kijken. Naderhand moest ik natuurlijk ook aan hen even het uitzicht vanaf de brug showen, en waren ze ook wel onder de indruk van het uitzicht.
Doordat ik vanaf vrijdag toch vrij was, hadden papa en mama geregeld dat ik bij hen in het hotel kon ontbijten voor de resterende 3 ochtenden. Hartstikke gezellig natuurlijk! Na het ontbijt was het helaas nog steeds niet droog, dus zijn we eerst naar de shopping mall West End gegaan in de hoop dat het daarna droog werd. Maar na een paar uur was het nog steeds niet droog, dus de regen maar getrotseerd en op naar het Parlementsgebouw. Hier wilden we een tour doen maar de enige tour met nog beschikbare plekken (en in een verstaanbare taal) was de Duitse tour om 18.00u. Dit hebben we niet gedaan omdat we dan de hele dag op de tijd hadden moeten letten. Achteraf gezien had het prima gekund. Weer terug de regen in, zijn we rond om het Parlementsgebouw gelopen, langs het schoenen oorlogsmonument en langs de Donau richting de Basiliek. Ik was zelf nog nooit in de Basiliek geweest, maar wat een prachtige kerk van binnen. Daarna was het wel tijd voor een late lunch. Een erg goede propper haalde ons naar zijn terras (met heaters), waar we moesten lachen om een stel Nederlandse kerels die achter ons zaten. Volgens mij waren ze niet helemaal nuchter meer, en op hun beste Duits waren ze een vrouw aan het "versieren". Die kerels hadden de grootste lol en waren heel luidruchtig, totdat ze door hadden dat wij Nederlands waren en hen dus gewoon konden verstaan. Vrij gauw daarna waren ze ook weg haha. Na de lunch zijn we naar het stadspark gegaan om de kastelen te bekijken, maar helaas regende het nog steeds, dus ook daar waren we snel doorheen. Uiteindelijk hadden we nog steeds op tijd voor de rondleiding door het Parlementsgebouw kunnen zijn, maar toen we daar aankwamen was de tour natuurlijk al vol. We zijn terug naar de winkelstraat gegaan, waar mama en ik de heren "gedumpt" hebben bij Anna's Café en wij even gezellig konden shoppen. Na het shoppen zijn we naar het o zo leuke restaurant-straatje gegaan waar we een heel gaaf restaurant vonden. En ook met mijn ouders en broertje moest ik natuurlijk even langs de ijssalon met het lekkerste ijs van Boedapest. Na het ijsje zijn we naar mij toe gegaan, om online kaartjes te bestellen voor de rondleiding door het Parlementsgebouw voor de zaterdag.
Het paste precies in de planning: eerst de rondleiding, en daarna met de trein door naar Szentendre. Het weer was weer goed met een heerlijke zonnetje erbij. In Szentendre vond ik een t-shirt met de beste tekst ooit erop: "Good girls go to heaven, bad girls go to Budapest". Die past natuurlijk perfect bij mij haha. Helaas waren het geen mooie t-shirts, dus heb ik hem maar laten hangen. Na een paar uur rond gestruind te hebben door Szentendre, zijn we weer terug gegaan naar Boedapest. Hier nog even over de boulevard langs de Donau gewandeld, en toen wat gegeten. Het laatste avondmaal (in Boedapest) alweer.
Zondagochtend zijn we na het ontbijt nog even naar een andere grote shopping mall geweest, Arena Plaza, om de tijd te doden totdat papa, mama en Tomas opgehaald werden door de taxi. Nadat wij doorhadden dat de taxi chauffeur binnen in het hotel zat te wachten, en wij buiten stonden te wachten, was het helaas alweer afscheid nemen.

Na zo'n geweldige week, hou je er toch wel even een domper aan over als je dan weer in je uppie door Boedapest loopt. Maar goed, de tentamens staan alweer voor de deur dus veel tijd om in een dip te zitten had ik niet haha. Zodra de tentamens over zijn, is er weer tijd voor reizen, feesten en meer bezoek! :)

Viszlát!

1. Ben:
    23 oktober 2014
    Wat een prachtige weergave van al die bezoeken. Je bent er maar druk mee maar je krijgt er veel voor terug. Succes de komende weken.