Midterms, wat zijn dat?

4 november 2014 - Boedapest, Hongarije

Zo'n semester naar het buitenland is niet alleen maar feesten en reizen. Oké het grootste deel wel natuurlijk, maar ook de midterms moeten gemaakt worden. Inmiddels heb ik ze allemaal achter de rug, de 1 beter gemaakt dan de ander. Maar goed, ook tussen de midterms door is er tijd voor ontspanning. Zaterdag (25-10) ben ik met Martina, Yvonne, Sophie en Susanne naar Eger geweest als een ontsnapping aan al het leren. Eger is een klein stadje gelegen in het noorden van Hongarije, ongeveer 2u vanaf Boedapest met de trein. Ideaal dus voor een dagtripje. De dag startte al vroeg (om 9u met de trein) zodat we alle tijd hadden in Eger. In Eger hebben we de basiliek, de markt, het kasteel en de wijnvallei bekeken. Aangezien Eger bekend staat om haar wijn, kon een wijnproeverij natuurlijk niet ontbreken. Op internet hadden we gezien dat er een pendelbus van de markt naar de Wine Valley of Beautiful Women zou gaan, maar deze was echt nergens te vinden. Nadat we op Google Maps gezien hadden dat het ongeveer 20min lopen zou zijn, besloten we te gaan lopen. Halverwege kwamen we een sightseeing treintje tegen dat ook die richting op ging. Na wat "geflirt" met de chauffeur, is hij midden op de weg gestopt zodat wij er bij in konden springen. Heel chill, want anders was het nog wel een flinke wandeling geweest.
In Eger wordt maar 1 rode wijn geproduceerd, Bull's Blood, en verder allerlei witte wijnen en rosé. Tijdens de proeverij hebben we allemaal een glas genomen en van elkaars wijn geproefd. Ondanks dat ik niet de grootste wijn liefhebber/expert ben, waren de wijnen best te drinken haha. Vooral de rosé was erg goed, naar mijn smaak dan. Na ongeveer een uurtje gezeten te hebben moesten we alweer terug, want het sightseeing treintje ging om het uur terug en onze trein terug naar Boedapest ging om 19u. Dit ritje was me nog wel wat, want wij zaten helemaal achterin en de chauffeur zat met drank in de hand achter het stuur wat voor hilarische momenten zorgde. Hij was wel zo aardig om ons niet helemaal terug in het centrum af te zetten, maar halverwege de weg naar het station.
Eenmaal terug in Boedapest zijn Sophie en ik nog naar de snackbar gegaan om wat "avondeten" te halen. Jajaa, hier in Boedapest hebben we een Nederlandse snackbar met kroketten, frikandellen en bitterballen! Echt lekker om dat na 2 maand eindelijk weer eens te eten haha.

Afgelopen donderdag (30-10) vonden de Beer Olympics plaats. Een groepje had dit bij hen thuis georganiseerd. Er mochten zich maximaal 10 teams opgeven en je moest een team van 2 personen (jongen+meisje) vormen per land. Ondanks dat ik me niet had opgegeven en alleen als supporter langskwam heb ik uiteindelijk toch de voorrondes gespeeld. Echter alleen niet in team Nederland, maar in team België. Arnaud's partner kon pas vanaf ongeveer 19.30u, en ik moest rond 20u weg dus dat kwam goed uit. De Beer Olympics bestonden uit flip cup, flunky ball, titty cup, four corners en beer pong. Op beer pong na heb ik ze allemaal gespeeld, en het was echt heel hilarisch. Vooral titty cup. Hier moet je tegenover elkaar gaan staan, elk aan een hoek van de tafel. Je hebt dan 3 bekers voor je staan met bier erin, en de bedoeling is dan dat het pingpong balletje met een stuiter op de tafel en dan via je teamgenoot's borst in het bekertje terecht komt. Wie als eerst al zijn bekers weg heeft wint. Het was wel moeilijker dan verwacht, maar echt geweldig om te spelen.
Helaas moest ik eerder bij de Beer Olympics vertrekken omdat ik nog een verjaardag had. Martina was vrijdag jarig en ze wilde haar verjaardag goed inluiden (eigenlijk heeft ze het feestje verplaatst naar donderdag omdat er wat mensen, waaronder ik, naar Krakau gingen en anderen mensen van thuis over de vloer hadden). Na eerst uiteten te zijn geweest, barstte het feest los. Haar verjaardagsfeestje was gecombineerd met de pre-dinking party van een Italiaanse jongen, dus het feestje was druk bezocht. Susanne en ik hadden 2 cakes voor haar gebakken, gluten vrij. Maar terwijl er steeds meer mensen binnenstroomden zagen we een stel meiden naar binnen lopen met 2 grote taartdozen. Wij balen natuurlijk, want daar ging ons idee. Om middernacht was het dan ook lichtelijk onhandig met 4 taarten, maar we hebben maar besloten om ze allemaal tegelijk te geven. Martina kon haar geluk niet op dat ze 4 taarten kreeg voor haar verjaardag (ze was ze zelf vergeten), en dan ook nog eens allemaal gluten vrij. Onze cakes waren natuurlijk de lekkerste, met alle liefde die we in de hartvormige cake gestopt hebben haha! Nadat iedereen naar een club ging, ben ik maar naar huis gegaan. De wekker stond op 5.15u, want dit weekend stond Krakau op de planning en de koffer was ook nog niet gepakt.

Na ongeveer 3 uurtjes slaap stond ik dan fris en fruitig om 6.30u op de afgesproken plek om met ongeveer 50 andere studenten en ESN naar Krakau te gaan. Rond 15.30u kwamen aan in Auschwitz-Birkenau. Hier hebben we een 3 uur durende rondleiding gehad. Heel indrukwekkend om dat allemaal te zien, en haast niet te geloven dat er zulke rare mensen (hebben) bestaan. Vrouwen die gebruikt worden voor sterilisatie experimenten, met 4 man  hele dagen opgesloten worden op 1m2, de hele dag rondlopen in dunne pyjama's, echt onwerkelijk. In het museum liet de gids ons ruimtes zien waar alle schoenen, koffers, afgeschoren haren of eigendommen van de gevangenen verzameld waren. Vooral van de haren werd ik echt even helemaal stil. In 1 ruimte stond een urn met as van gecremeerde vermoorde gevangen. Zoveel doden, en dan maar een kleine urn met overgebleven as. Onvoorstelbaar! We hebben ook 1 van de overgebleven gaskamers en crematoria gezien. Heel raar om daar nu gewoon doorheen te lopen en je dan in te beelden dat daar honderden mensen vermoord zijn. Hierna zijn we met de bus een stukje verderop naar Birkenau gegaan, waar we de bekende wachttoren gezien hebben en nog meer ruimtes waar de gevangenen moesten verblijven. 1 gebouw diende als toilet en wasruimte. 1 lang stuk beton met zo'n 40 tot 50 gaten erin dienden als toilet. Niks geen spoeling, hygiëne of privacy. Na 1 dag werd dan iemand aangewezen die dit betonnen blok mocht leegscheppen. Te smerig voor woorden om het je voor te stellen.
Nadat de tour afgelopen was zijn we eerst doorgereden naar een restaurant voor het diner en daarna door naar Krakau. Iedereen was in de veronderstelling dat we een tram party zouden hebben die avond, maar deze was helaas gecanceled vanwege All Saint's Day. In plaats daarvan hebben we een kroegentocht door Krakau gedaan. In de eerste bar heb je normaal tussen 21u en 22u gratis drinken, maar wij waren pas later dan 22u daar. Gelukkig had de jongen die de kroegentocht organiseerde geregeld dat het nog wat langer kon, speciaal voor ons. Iedereen ging dus gelijk voor minimaal 2 drankjes per persoon. Goede start van de avond haha! Omdat het ook Halloween was die avond had de organisatie schmink geregeld, en dus liep ik de hele avond met een snee door mijn oog.
Met een flinke kater de volgende ochtend aan het ontbijt dat werd verzorgd door het hostel. Na het ontbijt nog even gauw het bed weer in en toen zijn we met z'n vieren de stad maar eens gaan verkennen. Ondanks dat we 's middags om 16.30u een tour door de stad zouden hebben, zijn we toch zelf op pad gegaan. Ik had het zelf niet verwacht, maar Krakau is echt een heel mooie stad. De oude joodse wijk is zo anders dan het grote plein en de straten eromheen. Bij het kasteel werd ik nog even van top tot teen bekeken door een man en vrouw. Ze waren op zoek naar hakken, die ik niet aan had wat resulteerde in grote verbazing dat ik zo lang was. Ik kreeg zelfs de vraag of het niet koud was om zo lang te zijn haha. Om 16.30u begonnen we aan de tour met gids door de stad. Achteraf maar goed dat we zelf al op pad zijn gegaan, want het was natuurlijk al donker en bijna alles was al gesloten. 1 ding waar we achter kwamen tijdens de tour is dat Krakau ook een spelende klok heeft, net zoals in Praag. Die van Krakau bevindt zich alleen in het binnenplein van een universiteit. Daarnaast wordt er elk uur (ja ook 's nachts!) een nummer gespeeld op een trompet vanuit een van de vele kerktorens.
Na de 3 uur durende tour kregen we dan eindelijk eten en konden we opwarmen, want warm was het absoluut niet dit weekend in Krakau. Na het eten hadden we weer wat tijd voor onszelf en daarna was het weer tijd voor een party. Dit keer stond er maar 1 club op de planning. Het duurde even voordat iedereen op gang kwam, maar daarna zat de stemming er weer goed in. 2 vrienden van Maik die in Krakau studeren hadden ons na lang zeuren overgehaald met hen mee te gaan naar de beste club van Krakau. Met zo'n 20 man op pad naar die club, komen we daar, is de club al gesloten. Aangezien ik inmiddels wel honger had ben ik samen met die 2 vrienden en nog een jongen naar een eettentje gegaan waar ze Poolse midnight snacks verkopen. En dat zijn geen hamburgers of pizza, nee mijn midnight snack was een pannenkoek met spinazie. Klinkt niet heel aantrekkelijk, maar het smaakt best goed. Andere midnight snack zijn bijvoorbeeld tartaar met een rauw ei, mosterd en ui of dumplings met vlees. Is weer een keer wat anders. Nadat wij vieren de rest van de groep weer terug gevonden hadden, wilden de jongens ons meenemen naar een andere club. Helaas mochten we hier niet naar binnen omdat er een dresscode was en je dus geen sneakers mag dragen. Hierdoor liep de irritatie hoog op bij de groep, omdat een deel eigenlijk helemaal niet weg wilde uit de eerste club. Een groot deel is hierna ook terug naar het hostel gegaan. Ik ben nog met een klein groepje naar een andere club gegaan, maar ook hier ben ik niet lang gebleven.

Na weer ongeveer 3 uur slaap, werden we om 8u gewekt. Om 9.15u moesten we allemaal klaar staan en ontbeten hebben om te vertrekken naar Zakopane. Dit stadje ligt in het zuiden van Polen. Hier hadden we een 2 uur durende rondleiding die begon in het oude dorpje en eindigde boven op de berg. In het stadje zelf zijn we o.a. naar het kleine houten kerkje geweest en de begraafplaats. In Polen is All Saint's Day een echte happening. Graven worden versierd met kaarzen, bloemen, kransen, etc. Best indrukwekkend om te zien. Nadat we het stadje wel gezien hadden, zijn we met een lift de berg opgegaan. We werden getrakteerd op echt een prachtig uitzicht op het stadje in het dal en besneeuwde bergen erachter. Nadat alle fotoshoots over waren en de rodelbaan begaan was, zijn we weer terug naar het stadje gegaan voor de lunch. Daarna was het helaas alweer tijd voor de lange rit terug naar Boedapest.
Deze week gaan we gewoon weer leuk verder met alle verjaardagen/feestjes, het plannen van tripjes en ook nog een klein beetje studeren. :)

Viszlát!

1. Ben:
    4 november 2014
    Yes, weer een super leuk verhaal. En juist ja, heel verstandig om naast de studie lekker te genieten van al die reisjes. Leuke foto's waarop goed te zien is dat jullie met z'n allen volop genieten. Veel plezier verder en succes met de studie.